Waar letten wij op, als we op inkoop gaan

We hebben 2x op een jaar een inkoop periode in januari/ februari en juli/ augustus, dan zijn we enkele dagen op pad om allerlei moois te bekijken, en een selectie te maken, van wat we graag in onze winkel willen hebben, maar dit vergt veel energie, tijd en hersenkraaksels. Want we moeten steeds nadenken wat zou de klant ervan vinden? Vind die het mooi, of hoe zou het staan.. nu we inmiddels al zo’n 8 jaar bestaan, ga je je klantenkring opbouwen, en heb je bepaalde gedachtes, van dat zou wel wat voor die of die kunnen zijn. Maar toch blijft dat gissen natuurlijk.

Waar we van te voren al mee starten alvorens we op inkoop gaan is, kijken naar de merken die we nu hebben, zijn we hier tevreden over, hoe hebben ze het gedaan afgelopen seizoen, bleef er aan het einde van het seizoen veel van dit merk hangen of was alles bijna weg?! Want aan de hand daarvan kun je je budget per merk stellen, zat ik goed dan neem je dat mee naar het volgende seizoen, of had je teveel over dan moet je minder inkopen of er over nadenken om ermee te stoppen of had je drastisch te kort, dan kun je misschien je budget iets ruimer opstellen.

Wat ook een belangrijk punt is, om te kijken voor je weer op inkoop gaat, waren er veel klachten of juist niet! En als er klachten waren hoe werden deze door de leverancier opgelost! Dat kan zijn, losse/ kapotte naden, prints die loslaten of vervagen, de stof die gaat pillen, gaatjes erin of vlekjes. Want laat ik eerlijk zijn, zo heb ik me al regelmatig in de vingers laten snijden, en is zo oneerlijk. Want hun producten waren dan niet goed maar gaven daaraan geen gehoor, maar ik kon er voor opdraaien, want ik wil niets liever dan tevreden klanten hebben. Dat is dan een keuze wil je met zo’n merk dan nog in zee blijven gaan, of neem je er afscheid van.

Vaak voor ik op inkoop ga, kun je al eens op een beurs oriënteren of krijg je al wat beeldmateriaal te zien, van wat er allemaal is, of wat er komen gaat en of dit nog een aanvulling kan zijn in de winkel. Zo krijg ik al een beetje een idee welke richting we opgaan qua mode en kleuren. Maar als het een nieuw merk betreft wil ik ook graag weten, waar en hoe het gemaakt word, of het niet door kinderhanden word gemaakt, want die horen op school te zitten of te spelen in plaats van in een fabriek te werken is mijn mening, daarom is onze kleding iets duurder maar wel betaalbaar, en word gemaakt door volwassenen die een eerlijk loon verdienen en die zelfs door sommige fabrieken financieel gesteund worden zodat hun kinderen naar school kunnen of na schooltijd is er een ruimte bij de fabriek beschikbaar waar ze kunnen leren of spelen. En doorgaans de kleding die in India word gemaakt, daar krijgen de werknemers uit de fabriek het hoogste loon, in de meeste andere landen liggen hun lonen een stuk lager. In het waslabel kun je zien waar je kleding is gemaakt.

Zodra we op inkoop zijn kunnen we tussen de rekken snuffelen net als bij ons in de winkel, maar dan zijn het samples, daar kunnen nog mankementen in zitten die er hoop ik met de productie uit zijn (daar moet je dus doorheen kunnen kijken), maar in plaats van dat jullie zelf kiezen wat jullie leuk vinden, moet ik proberen in de huid van jullie te kruipen, en nadenken of jullie het ook mooi zouden vinden, dat is niet makkelijk, soms heb je hoge verwachtingen, en gaat het goed, maar soms kan ik ook de plank wel eens finaal mis slaan, maar soms moet je risico’s hierin durven nemen. Waar we dan op gaan letten is de kleuren of kleurcombinaties, lopen de naden mooi, is de print of opdruk mooi, of hoe zijn de details die op de kledingstukken zitten, hoe is de afwerking, en dan hoeveel moeten wij op de regel schrijven per kledingstuk, want ik vind het heel belangrijk dat we zo min mogelijk tot geen maatjes moeten dubbelen, omdat ik er voorstander van ben, dat elk kind uniek is, en het dan ook het leukste is dat niet heel Zeeuw Vlaanderen met dezelfde kleding loopt, daarom is het dan ook belangrijk om te kijken dat de merken niet of nauwelijks in de buurt verkocht worden, dus dat het niet op elke hoek van de straat te vinden is, want dan raakt de markt hierin verzadigt en heb je alsnog geen uniek kledingstuk en met het risico als iedereen het verkoopt dat uiteindelijk ook de verkoop een stuk minder zal worden. Daarom is het als er op internet nog meer andere artikelen worden aangeboden van het merk, dat het voor ons geen WAUW-factor had, of soms wel, maar dat er bijvoorbeeld iets in verwerkt zit waar we onze twijfels over hebben als bijvoorbeeld een kanten rand onderaan een jurkje zie de foto hiernaast, daar gaat een kind gegarandeerd achter blijven hangen als ze ergens op klimmen of klauteren, waardoor het heel kwetsbaar word en wij willen geen klachten. En ik vind dat een kind wel kind moet kunnen zijn. Ook letten we op de stoffen/ materiaal zitten er veel synthetische weefsels in of is het van organisch of gewoon katoen in combinatie met lycra/ elasthan, want een beetje rek mag er wel in  zitten vooral met de broekjes.

Kortom je begrijpt dat inkopen echt niet eenvoudig is, en dat het heel vermoeiend is, ondanks je weinig lichamelijk moet bewegen, laten we onze hersenen deze dagen genoeg bewegen of eerlijk gezegd wel meer dansen of rennen, want aan het einde van zo’n dag ben ik bekaf en heb ik vaak hoofdpijn van het piekeren of ik de juiste keuzes heb gemaakt. Daarmee hopen we elk seizoen een prachtige collectie voor jullie samen te stellen als er niks tussen komt of geannuleerd word, omdat het artikel ineens niet meer door gaat of te weinig is geproduceerd.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om eens een kijkje te nemen achter de schermen, hoe we op inkoop gaan.

 

Liefs, Angeline